MTB kola 26", 27,5" nebo 29"? 

 

 

29" kola a nebo 27,5" kola?

převzato: BIKEPRODEJNA.cz 

   Je to již deset let, co jsou 29" kola na světe, a stále je preferuje víc a vív cyklistů. Nejen my, věříme, že 29" horská kola jsou ideální rozměr kol pro horskou cyklistiku, což potvrzují i současné světové trendy. Vyšší setrvačnost v terénu a na tvrdém povrchu, snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy a větší jistota při překonávání překážek – všechny tyto výhody dělají z 29" kol ideální volbu pro stále rostoucí segment bikerů

 

29” nebo 27,5”: který průměr zvolit?

 

   Pravdou zůstává, že pro cyklisty, zejména ženy, s postavou pod 170cm jsou 29” kola částečně problematická s ohledem na celkovou geometrii rámu. Průměr kol je příliš velký, než aby se podařilo dosáhnout potřebného zkrácení rozvoru kol, tak aby odpovídal potřebám cyklistů s nižší výškou postavy.

   Z tohoto důvodu se začali vyrábět také 27,5" kola, která tvoří vhodnou alternativu pro cyklisty nižšího vzrůstu, kteří rovněž chtějí využívat výhod velkých kol. Kola o průměru 27,5” nabízejí benefity velkých kol, zároveň umožňují perfektně přizpůsobit geometrii rámu menším jezdcům. Platnost tohoto argumentu potvrdili minulou sezonu švýcarští jezdci z týmu Thomase Frischknechta, kteří jsou všichni vysocí zhruba 170cm a kola o průměru 27,5” jsou vzhledem k jejich proporcím optimální alternativou.

   Široká škála modelů horských kol na velkých kolech se rozlišuje podle velikosti rámu, stejně jako podle průměru kol. Modely s velkými koly jsou nabízeny ve dvou verzích – a to 29" kola a 27,5" kola.


  • 27,5” kola jsou navrženy pro jezdce s výškou postavy mezi 140 – 180 cm.
  • 29” kola jsou navrženy pro jezdce s výškou postavy mezi 170 – 200 cm.

 

 

Terénní nerovnosti
        

  

Překážky jako jsou kořeny, kameny a díry velká kola zvládají překonávat mnohem lépe než 26" horská kola – důvodem jsou především větší průměr, větší kontaktní plocha pneumatiky, nižší těžiště a větší setrvačná síla. Jízda v terénu je tak daleko méně namáhavá a mnohem komfortnější. Při detailním pohledu na obázek je patrné, že 29" kola i 27,5" kola si poradí s dírou na silnici mnohem lépe, něžli klasické 26" kolo.

 




 

Překonávání překážek
V porovnání s malými 26" koly překonávají kola o větším průměru překážky pod mírnějším úhlem. Terénní nerovnosti je tak snadnější přejet, což dělá jízdu hladší a bezpečnější. Také se snižuje riziko defektu a poškození ráfku. Čím větší je překážka (obrubník, kořen, kámen), tím lépe si s ním 29" kolo i 27,5" kolo poradí - snáze jej přejede.

 













 

 

26" proti 29" - ANO nebo NE

převzato: cykloworld.eu


29" kola přináší nové vzrušení z pohybu!Pokud na svých vyjížďkách alespoň občas potkáte jiné cyklisty, nebo sledujete závody horských kol, jistě jste si všimli, že mnoha bikerům „vyrostla kola“. Jde o takzvané devětadvacítky, tedy horská kola s průměrem 29 palců namísto zažitých 26“. Už i člověku, který se v cyklistice moc neorientuje, musí být čím dál jasnější, že nejde pouze o marketingový tah výrobců či módní výstřelek, ale o další alternativu na trhu, která má své opodstatnění. Povíme vám něco o historii 29“ a pokusíme se vám vysvětlit jejich výhody a nevýhody. Doufáme, že po přečtení tohoto článku budete mít v této problematice jasno.

Ujasnění terminologie - 29" kol

Za 29er se považuje kolo, jehož průměr včetně pláště je zhruba 29 palců, tedy 73,6cm.

Historie velkých kol

Většině lidí, kteří se o cyklistiku zajímají, bude jméno Gary Fisher alespoň povědomé. Jde o jednoho z otců horské cyklistiky a hlavního iniciátora současného boomu devětadvacítek. Málokdo již ale bude vědět, že podle Garyho vlastních slov byl rozměr 29“ ideální již v době, kdy horská kola začínala. Gary uvádí, že v době vzniku horských kol prostě nebyly komponenty vhodné pro 29“ kola a proto se začalo jezdit na 26“ kolech.

Pro a proti 29" kol

Problém celé debaty okolo devětadvacítek je v tom, že neexistuje jediná, univerzální správná velikost. 26“ i 29“ kola mají svoje výhody i nevýhody. Pojďme se na ně podívat.

Jaké jsou výhody 29“ kola?

  • Díky většímu průměru kol se lépe valí přes kameny a kořeny.
  • Na jedno šlápnutí ujede delší vzdálenost.
  • Větší objem plášťů poskytuje větší pohodlí.
  • Vzhledem ke středům kola je níže položené těžiště, což poskytuje větší stabilitu.
  • Srovnání velikostí 26 a 29 palců

    Větší stopa (plocha, kterou se plášť dotýká země) kola znamená lepší přilnavost.

Díky většímu objemu kol poskytují devětadvacítky další 2-3cm pasivního odpružení. Toto ve spojení s větší kontaktní plochou pláště dělá z 29“ kol ideální velikost pro hardtaily a celoodpružená kola s malým zdvihem

Jaké jsou nevýhody 29“ kol?

  • Větší kola znamenají vyšší váhu.
  • Horší manévrovatelnost na úzkých a hodně točivých stezkách.
  • Devětadvacítka s velkým zdvihem je opravdu hodně veliká.
  • U jezdců menších než 165cm bývají problémy s dostupností kol a jejich geometrií.
  • Větší kola vyžadují pevnější výplety a stavbu kola.

Výhody a nevýhody velkého průměru kol

Šotolinová cesta je ideálním terénem pro 29" kolo26″ vs. 29″ kola: Která jsou pro mě ta pravá

Při rozhodování mezi 26“a 29“ je potřeba si odpovědět na několik otázek. A pozor, není jedna správná odpověď pro každého. Je důležité si říct, jak na kole jezdíte a jak očekáváte, že bude na vaše pokyny reagovat. Odpovědět si na tyto otázky je důležitější než znát doporučení svých přátel.

První kritérium: Vaše výška

Čím jste vyšší, tím větší kola budou lépe sedět k vaší postavě. Jezdci, kteří mají přes 185 cm, by si 29“ kola měli rozhodně vyzkoušet a zjistit jak jim sedí. Vyšší jezdci si na 29“ kolech často připadají, že se jim do rukou konečně dostalo kolo, které proporčně odpovídá jejich postavě a ne jen přerostlé dětské kolo.
Jezdci pod 170 cm výšky by se měli opravdu důkladně zamyslet nad geometrií kola a jeho ovladatelností. Je vhodné si kolo vyzkoušet a zjistit jak mi sedí. I někteří menší jezdci dokáží těžit z výhod 29“ kol.

  • Vyšší jezdci: 29“ ANO
  • Menší jezdci: 29“ Možná

Druhé kritérium: Kde jezdíte?

Rychlé šotolinové a lesní cesty jsou doménou 29“ kol, stejně tak dobře vám pomůžou v kamenitém terénu a na kořenech, kde díky většímu průměru lépe přejedou nerovnosti a nástrahy terénu. Větší styčná plocha plášťů s podkladem zase pomůže na nestabilním povrchu, kde zajistí lepší brždění, oporu v prudkých výjezdech i lepší držení v prudkých zatáčkách.
Kde ale jsou 26“ kola lepší je rozhodně na cestách plných zavřených zatáček a tam kde je potřeba neustále měnit rychlost nebo směr. Větší průměr kol má totiž i větší setrvačnost a k akceleraci nebo změně směru v rychlé jízdě je potřeba více energie.

  • Úzké, točivé a velmi technické pěšiny, XC závody: 29“ Možná
  • Rychlé šotolinové a lesní cesty, maratony: 29“ Ano
  • Nezávodní pojetí jízdy, turistika, pohodlí: 29“ Ano

Třetí kritérium: Jak vysoký zdvih hledáte?

Srovnání geometriií 26"a 29" horského kolaVětšina jezdců si vystačí se zdvihy předního či zadního odpružení zhruba se 100 – 120 mm. Pro ty jsou 29“ kola jako stvořená.
Pokud ale jezdíte v náročnějším terénu, spíše traily a občas zabrousíte i do bikeparku pak hledáte zdvih alespoň 140 mm ale spíše i 160 mm. V kategorii 140 mm jsou v nabídce i 29“ kola a jedná se o limitní kategorii zdvihu. Pro 160 mm je potřeba určitě sáhnout po 26“ kolech. 29“ by vás zbytečně brzdily v pomalých technických sekcích a také rychlých sjezdových pasážích.
29“ kola pocitově přidávají zhruba 2 cm zdvihu. Pokud jste tedy zvyklí na svůj 100 mm horské kolo na 26“ kolech, budete se při jízdě v terénu na 29“ bajku cítit jako byste měli 120 mm odpružení. Vliv na to mají velká kola především v nájezdech na překážky.

  • Pevná kola, 100 mm zdvihu odpružení a méně: 29“ Ano
  • 120 mm zdvihu: 29“ Ano
  • 140 mm zdvihu: 29“ Možná
  • 160 mm zdvihu a více: 29“ Ne


 

 

 

Jak vybrat velikost kola

převzato: cyklo-biker.cz

 

Definice, správná výška kola není tak přesná, dnešní výrobci spíše uvádějí data pro výběr výšky rámu, který s výškou kola úzce souvisí. Označení není přespříliš komplikované, ale spíše každý výrobce má své specifické označení a tudíž ne vždy dvě stejně velká kola, mají totožné označení, pokud jsou od různých výrobců.

Dá se říci, že výška kola tudíž není zas až tak důležitá, jako délka rámu. Ne, že by výška kola byla zanedbatelná, ale dá se relativně snadno nastavit třeba povytažením sedla. Naopak u délky horní rámové trubky je to mnohem složitější. Ta se dá totiž upravit, už jen delším nebo kratším představcem.

Jedním z dalších důležitých faktorů jsou Vaše tělesné proporce. Je rozdíl jak je člověk stavěný, tudíž člověk s delšími končetinami, si klidně může vybrat kolo větší, kdežto člověk i když stejně vysoký, ale s podstatně kratšími končetinami si musí kolo zvolit úplně jiné. Příkladem mohou být kola dámská, která jsou tvarována pro pohodlnost jízdy ženy, jelikož je naprosto jinak anatomicky stavěna nežli muž.

Ku pomoci Vám může být níže uvedená tabulka, i když je fakt, že vybrat kolo přesně pro Vás a nastavit jej tak aby Vám přesně sedělo, není otázka pár minut a jedné projížďky. Vy sami musíte poznat, jak máte mít široká řídítka, kolik má Vaše sedlo měřit od středu sedla na řídítka i kolik je potřeba od středu šlapání k vrcholu sedla.

Velikost (výška ) rámu je dána vzdálenosti od středové osy ke konci sedlové trubky rámu. Většinou se udávají v palcích.

 

Určení velikosti rámu podle výšky postavy

Výška postavy (cm)

Horská kola (palce)

Horská kola 29"

Krosová kola (palce)

Silniční kola (cm)

150 - 155

15" – 16"

15"

16"

50 - 52

155 - 160

16"

15" - 16"

16"

52

160 - 165

16" – 17"

16"

17"

52

166 - 170

17" – 18"

17"

17" - 18"

52 - 54

171 - 175

18" – 19"

17" - 18"

18" - 19"

54 - 56

176 - 180

19" – 20"

18"

19" – 20"

56 - 58

181 - 185

20" – 21"

18" - 19"

20" – 21"

58 - 60

185 - 190

21" – 22"

19"

21" – 22"

60

190 - 195

22" – 23"

19" - 21"

22" – 23"

62

195 - 200

přes 24"

21" - 23

24"

62 - 64

Údaje jsou pouze orientační!